Vijf tips voor een stoere verpakking

BLOGPablo van Gastel

Regelmatig krijgen we als bureau in een briefing de opdracht een stoere verpakking te ontwerpen. Nu heeft 'stoer' volgens het woordenboek twee betekenissen.

Daarom: 5 tips voor een stoere verpakking.

1 Consistente stijl

Erg stoer kan het zijn duidelijk te kiezen voor één stijl in een verpakkingslijn; Een grafische stijl, typografisch of illustratief. Of juist fotografisch.

Maar door deze stijlen te mixen - bijvoorbeeld tot een foto en een hip letterype en en icoontje erbij - wordt een verpakking rommelig en lijkt in z'n twijfel aan kracht te verliezen.
Zeer van deze tijd (hip en stoer) zijn; (typo)grafische, illustratieve stijlen, wapens, die een gevoel van lokaal vakmanschap en authenticiteit weergeven.
Probeer met de klant een gevoel te krijgen bij wat zij als hip en stoer ervaren, voordat je begint met ontwerpen.

2 Merk niet product
Het is ook stoer te kiezen voor een merkeigen taal en code voor de verpakking en niet te vervallen in diverse producttaal, claims en omschrijvingen.
Het straalt zelfvertrouwen uit als een merk duidelijk herkenbaar is op het schap is en daarmee samen met alle communicatiemiddelen het vertrouwen uitstraalt dat het product goed is.
Is er een merkstijl? Is een klant daartoe daarvoor te kiezen?

3 Materialen
Verpakkingsvorm en -materialen kunnen bijdragen aan een stoer merkgevoel. Rechte, grove vormen kunnen in een bepaalde categorie een groot statement zijn.
Rubberized, metalized, crafted, embossing zijn diverse afwerkingen die een investering vergen maar veel kracht kunnen opleveren. Simulaties daarvan doen vaak het omgekeerde.
Wil een klant hierin investeren?

4 Kleur
De kleurkeuze in de graphics kan een belangrijke rol spelen. De keuze voor een voor de categorie afwijkende kleur kan zeer stoer zijn, en onverschrokkenheid uitstralen.
De keuze voor de stoerste 'kleur' zwart kan een verpakking snel in de kracht hoek plaatsen.
Wil een klant zo'n krachtige keuze maken ?

5 Keep it Simpel
Wat is er stoerder dan een duidelijk merk, dat keuzes durft te maken? Een merk dat de consument helpt door onbelangrijke zaken weg te laten en een krachtig en herkenbaar beeld neerzet. Wat zijn dan die keuzes? Help een klant om die keuzes te maken.

Volledig artikel op http://www.marketingonline.nl/...