Trends 2018 - FONK magazine

BLOGPablo van Gastel

Welke trends zie je voor 2018 ?

We adviseren onze klanten niet zozeer om trends te volgen maar vooral met creatie en packaging design invulling te geven aan een positionering die lange termijn business en merk doelstellingen kan invullen

Daarin zien we ontwikkelingen, die zich vertalen in bijvoorbeeld stijl van illustratie, fotografie en kleur

Een trend is Craftmanship: voor’t gevoel met zorg gemaakt

Dit blijft doorzetten met diverse subtrends: authenticiteit, natuurlijkheid, kleinschaligheid, transparantie. Kleine craft merken krijgen veel ruimte en support in retail; Mr Kitchen gaat na 7 varianten pindakaas weer door met jam en groentespreads bij AH. In het bierschap en ook online zien we de meest exotische lokale biertjes verschijnen. Private labels zoals Jumbo, AH en Etos voelen meer en meer als local brands. Grote merken brengen veel craft achtige subbrands.

MK-Sandwich-017_1102-LR-1200x660.jpg#asset:1500

en hoe zit het met de Identiteit van crafted brands ?

Het corporate logo heeft het zwaar in deze craft ontwikkeling. We zien merken kiezen voor versimpelde, verkleinde (Calve, 7-UP LemonLemon) of verstopte logo’s (Remia). Het logo wordt ingeruid voor een woordbeeld (Sultana, Zonnatura) net als publiekslievelingen Tony’s en Lovechock en vele private label producten.

Nieuw: Woordbeeld

sultana_logo.png#asset:1504

Oud: logo

PastedGraphic-9.png#asset:1503

Nieuw: woordbeeld

PastedGraphic-7.png#asset:1501


Oud: logo

logo-zonnatura.png#asset:1505

Illustraties

We zien verder verfijnde eigen illustraties in plaats van inwisselbaar fotografisch beeld van ingredienten. ‘Traditioneel hand en borduurwerk’ is top 10 een grote stijger in de zoekopdrachten bij shutterstock evenals ‘tradioneel culturele geometrische symbolen’. De craft bieren breken alle codes van traditionele biermerken met illustraties, fotografie, bijzondere namen.

Merk Namen

We zien sowieso menselijke, uitdagende verhalende merknamen (Jean Bâton, Dutch & Dapper, Mr Kitchen) in plaats van corporate namen. Verder betekent transparantie begrijpelijke taal over ingredienten in plaats van ingewikkelde ingredientenlijsten.

Hoe zit het met sustainability: gaat het gebeuren ?

Recent hebben 12 grote multinationals waaronder Unilever, Danone en Coca-Cola zich gecommit om in in 2025 hun verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of van composteerbare materialen te maken. Een grote stap om verpakkingen circulair te maken.

We waren die dag bij Caroli Buitenhuis in de Bioplastics Hub van Green Serendipity en raakten geïnspireerd door vele succesvolle initiatieven; voorbeelden van duurzame innovatieve hernieuwbare materialen en merken die daar te te bewonderen, zoals het alom geprezen Seepje en ook bijvoorbeeld Recoffee. Dit is een haarverzorgingsmerk van O’right met verpakkingen op basis van gerecycled koffiedik, bedrukt met soja inkt en gerecycled papier. Ze hebben de eerste gecertificeerde ‘groene’ fabriek in Taiwan waar gebruik gemaakt wordt van zon- en windenergie. En alsof het nog niet genoeg is wordt er ook standaard een deel van de winst gedoneerd aan doelen en activiteiten die bijdragen aan duurzaamheid. Een diep committent.

oright-recoffee-volumizing-shampoo-tree-a-bottle-250ml.jpg#asset:1506

Gaan jullie awards winnen in 2018 ?

We hebben niets voor de vakprijzen ingezonden, is er niet van gekomen.

Ons nieuwe merk Dutch & Dapper, of de Bee Honest Cosmetics lijn van de Traay misschien, maar dan als we de Effie case rond hebben, dat vind ik echt een mooie award !

86E-BeeHonest.jpg#asset:150786A-BeeHonest.jpg#asset:1508